FANDOM

Grand Theft Auto N

GRA

Grand Theft Auto N

Producent: Rockstar Leeds
Wydawca: Rockstar Games
Silnik: RenderWare
Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Data wydania: PC - 11 października 2007
PS3 - 11 października 2007
X360 - 11 października 2007
Dystrybucja: DVD (PC, X360)

Blu-ray (PS3)

Kategoria wiekowa: ESRB: M+
PEGI: 18
Protagoniści: LeBron Tiramisu
Czas akcji 2007
Lokalizacja: Los Santos, Vice City, Liberty City

Grand Theft Auto N - samodzielny dodatek do Grand Theft Auto: San Andreas, wyprodukowany przez Rockstar Leeds we współpracy z Rockstar North i wydana przez Rockstar Games. Wydany 11 października 2007 na platformy PC, Xbox 360 i PlayStation 3. Jest to trzeci dodatek w serii GTA, zaraz po GTA London '61 i GTA London '69. Jedyny z całego uniwersum 3D. Akcja rozgrywa się w trzech najbardziej znanych miastach z serii GTA - Los Santos, Vice City oraz Liberty City.

Gra to dodatek do GTA San Andreas. Oprócz oczywistych zmian takich jak mapa, fabuła i tak dalej nastąpiło parę zmian, np. poprawiono system zniszczeń pojazdów. Poprawie uległy także efekty świetlne (teraz np. tylne światła pojazdów odbijają się na podłożu).

W GTA N gracz może zwiedzać wszystkie trzy miasta z uniwersum 3D, poruszając się między nimi za pomocą podróży poprzez lotnisko. Miasta te to wspomniane Los Santos (wzorowane na Los Angeles), Vice City (wzorowane na Miami) oraz Liberty City (wzorowane na Nowym Jorku). Głównym bohaterem jest czarnoskóry LeBron Tiramisu - ma on korzenie włoskie, przez co stara się dołączyć do włoskiej rodziny Leone, jednak często jest dyskryminowany przez białoskórych członków rodziny nie tylko z powodu koloru skóry, ale nietypowego nazwiska. Rozgrywka zaczyna się w Liberty City, kolejne odblokowywane miasta to Los Santos, a po nim - Vice City.

Zapożyczono wiele elementów z GTA San Andreas, które nigdy przed wyjściem ów gry nie były spotykane w serii. Mowa tu o takich rzeczach jak zmiana wyglądu postaci (poprzez styl i długość włosów, dobieranie ubrań i zmienianie budowy postaci poprzez np. obżeranie się lub ćwiczenie na siłowni), tuning pojazdów (nowy system z zarówno tuningiem mechanicznym jak i wizualnym) czy statystyki gracza.

GameplayEdytuj

Tak jak poprzednich częściach serii GTA gracz obserwuje protagonistę w trybie trzeciej osoby. Świat gry jest otwarty, gracz może się po nim poruszać w dowolny sposób - pieszo, samochodem, łodzią, samolotem, helikopterem i tak dalej.

Nowym elementem w serii jest telefon protagonisty nazwany iFruit Phone. Jest on wzorowany na iPhonie. Gracz może w nim dokonywać połączeń, wychodzić na wypady z kumplami, odbierać wiadomości czy wyznaczać sobie szybkie trasy na GPS-ie.

HUD w grze jest nowy. W lewym dolnym rogu znajduje się minimapa w kształcie koła (klasycznie w stylu GTA), a pasek życia i pancerza jest w prawym dolnym rogu ekranu i wygląda tak.

Protagonista ma statystyki, które może rozwijać. Są to strzelanie, pilotaż, siła, tłuszcz, sex appeal, sterowanie, oraz kondycja. "Siła" i "Tłuszcz" mają wpływ na wygląd gracza.

Z GTA San Andreas powraca także możliwość pływania oraz nurkowania (wówczas wskaźnik tlenu jest pokazywany jako pasek nad paskiem zdrowia i pancerza).

FabułaEdytuj

Protagonistą gry jest LeBron Tiramisu. Dwudziestopięcioletni, czarnoskóry Amerykanin z korzeniami włoskimi, mieszkający w Liberty City. Dzięki swojemu częściowo włoskiemu pochodzeniu stara się dostać do Rodziny Leone. Jest często wyśmiewany przez członków rodziny z powodu swojego koloru skóry oraz nazwiska. Stara się zabłysnąć w oczach członków Rodziny i pokazać, że nie jest od nich gorszy. Niestety, często mu to nie wychodzi i tylko robi z siebie debila.

Gracz zaczyna karierę w Liberty City. LeBron mieszka w swoim mieszkaniu w Saint Mark's, bardzo blisko Saint Mark's Bistro. Z czasem gracz dostaje możliwość kupowania nowych kryjówek, a nawet apartamentów czy rezydencji.

Następnie rozgrywka przenosi się do Los Santos oraz dwóch hrabstw - Red i Whetstone. Tutaj gracz zostaje wtajemniczony nie tylko w świat włoskich mafii, lecz wojny gangów ulicznych. Powracają takie gangi z GTA San Andreas jak Grove Street Families, Ballas, Los Santos Vagos czy Varrios Los Aztecas. Tutaj także rozgrywka trwa najdłużej.

Vice City jest podsumowaniem obu poprzednich miast. Tutaj gracz ma do czynienia zarówno z włoskimi mafiami, jak i z gangami ulicznymi. 

Wraz z wykonywaniem misji LeBron staje się coraz większą szychą w świecie gangsterskim. Możliwy jest zakup luksusowych posiadłości z pojemnymi garażami, w których będzie można ugościć przyjaciół lub innych członków mafii. Nowością jest także możliwość kupowania dodatkowych mebli i wyposażenia. 

W fabule występują zarówno nowe postacie, jak i takie powracające z poprzednich części serii GTA.

Oprócz fabuły głównej występuje także wiele aktywności pobocznych, takich jak przypadkowi piesi, tacy jak w GTA IV.

Historia i spekulacjeEdytuj

Po dwóch grach z serii z dopiskiem "Stories" gracze chcieli czegoś nowego na nie tylko platformy Sony. Rockstar skupił się bardziej na Grand Theft Auto IV, ale żeby zapełnić lukę pomiędzy 2006 a 2008 (VCS a IV) postanowił wydać grę żegnającą się z całym uniwersum 3D, będącą jednocześnie najlepszą z nich. GTA N zostało zapowiedziane wraz z wydaniem pierwszego trailera (7 kwietnia 2007). Graczom bardzo do gustu przypadł pomysł trzech najpopularniejszych miast w serii GTA. Kolejny trailer został wydany 1 lipca 2007. W nim została pokazana data premiery gry, jaką było 11 października 2007.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki