FANDOM

Lexa - osadzona w otwartym świecie gra akcji z elementami RPG, wyprodukowana i wydana przez firmę L w dniu 19 lipca 2016 roku na komputery osobiste, PlayStation 4 i Xboxa One. Jest ona często opisywana jako swoisty mash-up fabuł czterech różnych gier:

Oprócz opowiedzianej w nich historii, Lexa zapożycza z powyższych gier parę mechanik oraz część swojego otwartego świata, złożonego z zestawu kilku map, między którymi można poruszać się za pomocą rozlokowanych po nich lotnisk, portów oraz dworców kolejowych.

Gra opowiada historię trzech, w pełni możliwych do protagonistów, których imiona, płeć oraz wygląd wybieramy samodzielnie. Na potrzeby tego artykułu, założymy że wszyscy główni bohaterzy są płci męskiej. Pierwszy z nich, Johnson to młody, aspirujący do lepszego życia członek gangu Grove Street Families, do którego należeli także m.in. jego kuzyn Drake, ojciec Carl oraz wujek Sean. Po powrocie ze służby w Iraku, zastaje swoją rodzinę w rozsypce i postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Zaczyna swoją przestępczą karierę, która ma go zaprowadzić na sam szczyt podziemia Los Santos. Na swojej drodze spotyka swojego byłego kolegę po fachu Clarka, z którym służył na Bliskim Wschodzie. To on jest naszym drugim protagonistą. Potajemnie, współpracuje on jednak z korporacją Blume, usiłującą zniszczyć jakąkolwiek działalność gangów w stanie San Andreas. To kret, który ma im to ułatwić. Trzecim i ostatnim głównym bohaterem jest Włoch o nazwisku Banolli, wysłany na ubicie transakcji narkotykowej przez swoją rodzinę mafijną - Leone.

RozgrywkaEdytuj

W grze Lexa, gracz po raz pierwszy w historii gier firmy L wciela się nie w jednego, nie dwóch, a aż trzech różnych protagonistów. Johnson, Clark i Banolli to początkowo mali, nic nie znaczący gangsterzy, którzy powoli wyrabiają sobie markę na ulicach. Zaimplementowanie tej mechaniki to rozwiązanie równie innowacyjne, co dopracowane i dające wiele punktów widzenia na świat gry. Swoboda w przełączaniu między postaciami to od teraz stały element każdej misji współdzielonej przez protagonistów. Czyni to je o wiele bardziej widowiskowymi, ekscytującymi i angażującymi.

Wprowadzenie trzech głównych bohaterów to nie jedyna rewolucja na polu zlecanych nam zadań. Ogromną uwagę przywiązano do warstwy narracyjnej misji, aby uczynić ją bardziej filmową. Stało się to możliwe m.in. dzięki nieocenionej współpracy z firmą Naughty Dog na polu animacji twarzy. Emocje wyrażane przez bohaterów są realistyczne, a w połączeniu ze świetnym scenariuszem, doskonale zarysowanymi postaciami, gra zapewnia dawkę niezapomnianych emocji każdemu graczowi.

Trójka protagonistów wpływa także na całkowite postrzeganie otwartego świata gry. Między bohaterami można się swobodnie przełączać, przeskakując od jednej ekscytującej akcji, do drugiej. Każdy z nich ma także osobne statystyki, które można samodzielnie rozwijać, dzięki całkowicie nowemu systemowi ulepszeń lub poprzez trenowanie konkretnych cech. Tym razem, nie wpływają one jednak tylko na rozgrywkę w otwartym świecie, lecz także na fabułę gry. Charyzma, percepcja czy inteligencja okazują się przydatne w dialogach, gdyż zwiększają szansę lepszego ich przeprowadzenia. Siła i zwinność potrafią zmieniać bieg przerywników filmowych, to samo tyczy się szczęścia itd. W niektórych przypadkach, to właśnie statystki mogą zadecydować o zakończeniu gry, więc warto czasem poświęcić im trochę uwagi, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

Znaczny nacisk został położony na podstawowe mechaniki gry. Każda z nich, począwszy od modelu jazdy, przez strzelanie aż po pływanie została zaprojektowana tak aby była przyjemna w użyciu, realistyczna i dawała frajdę. Model walki bronią palną opiera się na popularnym systemie osłon, doprowadzonym do perfekcji poprzez użycie nowoczesnych mechanik i w połączeniu z bogatym arsenałem w pełni ulepszalnych broni oraz dynamiczną rozgrywką czyniącym z gry jeden z topowych shooterów na rynku.

Wirtualne batalie nie byłyby jednak kompletne bez solidnie zrealizowanego modelu walki wręcz, wzorowanego między innymi na czołowych tytułach beat 'em up. Po ich dogłębnej analizie oraz dostosowaniu do realistycznych klimatów gangstersko-mafijnych, udano się stworzyć system przyjemny, dynamiczny oraz przede wszystkim - satysfakcjonujący. Swoje umiejętności walki wręcz można zwiększać we wspomnianym menu ulepszeń lub na siłowniach. Na początku, gracz rozpoczyna z dość wąskim wachlarzem chwytów i uników, który może poszerzać o kolejne style walki - od karate, przez jujitsu, aż po kickboxing, Lexa oferuje olbrzymi wybór sposobów mordobicia, z czego każdy ma swoje zalety i wady. Jeśli jednak zamiast sztuk walki, wolimy się skupić na tępej sile, naszym sprzymierzeńcem mogą okazać się rozsiane po całej mapie bronie tymczasowe. Dzięki nim, gracz może ucieleśnić swoje najskrytsze marzenia i pobić niewinnego cywila przed chwilą wyrwanym z drogi znakiem "STOP" lub zacząć wojnę gangów od zaatakowania członka wrogiego ugrupowania zamrożoną rybą.

Znakomitym uzupełnieniem walki jest nowy system poruszania się oparty na tak zwanych parkourze, umożliwiający nam dynamiczne skakanie po budynkach, wchodzenie na pozornie nieosiągalne szczyty, przeskakiwanie między różnymi gzymsami i efektowne eliminacje wrogów z powietrza.

Z równie wielkim pietyzmem, co walkę potraktowano jeden z najbardziej istotnych aspektów dotychczasowych gier z otwartym światem firmy L - model jazdy. Wzięto pod uwagę opinie graczy na jego temat, usiłując stworzyć system przyjemny i wpasowujący się w gusta każdego kierowcy. Został on zbudowany praktycznie od zera tak, aby łączył realizm ze zręcznością, co zaowocowało efektem zarówno nieco wymagającym, ale nieutrudniającym rozgrywki. Auta są łatwe do opanowania, ale trudne do szybkiego jeżdżenia. W połączeniu z ponad 400 precyzyjnie wykonanymi, licencjonowanymi i nielicencjonowanymi pojazdami, jazda w Leksie powinna zadowolić zarówno niedzielnych kierowców, jak i profesjonalnych rajdowców.

Firma L w swojej najnowszej produkcji chciała, idąc wzorem gier RPG, większą uwagę zwrócić na eksplorację otwartego świata gry oraz wykonywaniu zadań pobocznych. Autorzy wypełnili całą mapę setkami zróżnicowanych misji nieobowiązkowych, które gracz może wykonywać w prawie każdym momencie gry. Stanowią one integralną część świata Leksy i są jednością wraz z każdym innym elementem tytułu. Za ich wykonywanie, gracz oprócz zastrzyku gotówki otrzymuje punkty doświadczenia, dzięki którym odblokowana zostaje kolejna zawartość. Ciuchy, tatuaże, bronie, modyfikacje dla samochodów oraz przede wszystkim - ulepszenia.

Ogółem mówiąc, w Leksie jest co robić i nie sposób tutaj się znudzić. Jeśli jednak nasza definicja słowa "zabawa" oznacza sianie wszędzie chaosu i wysadzanie wszystkiego w powietrze, lepiej uważać na służby porządkowe. W Leksie przeszły one przez gigantyczną metamorfozę, która usprawniła ich sztuczną inteligencję oraz system poszukiwań. Nie występują tu już gwiazdki - w zamian za nie kolejne oddziały są wysyłane za graczem dynamicznie, w zależności od popełnianych przez niego przestępstw.  Pościg może zostać tymczasowo zgubiony poprzez ukrycie się przed organami ścigania, jednak aby w pełni pozbyć się ogona, trzeba zmienić wygląd swój, lub poszukiwanego samochodu. Wrażenie realizmu policji jest potęgowane podczas gry online, gdy w pogoń za nami mogą wyruszyć także inni gracze, wykonujący akurat misję policjanta. Ponadto policja przestała być jedynym wrogiem gracza, gdyż tym razem poszukiwać nas mogą również organizacje przestępcze.

Skoro o nich mowa, nie sposób nie wspomnieć o tym, jak zmieniły się gangi oraz mafie. Otrzymały one między innymi własną osobowość oraz taktyki walki swoich członków. Organizacja Vice Kings na przykład, korzysta głównie ze strzelb, co wymaga znacznej eskalacji działań ofensywnych. Los Carnales specjalizują się w walce na duży dystans, więc przed starciem się z nimi warto zaopatrzyć się w snajperkę. Gracz może również opracować własną taktykę dla swojego gangu tak, aby pasowała ona do umiejętności samodzielnie dobieranych poruczników. Wiąże się to z systemem budowania własnego imperium kryminalnego, którego zalążek widzieliśmy już w GTA Vice City Stories. Na początku gry, gracz rozpoczyna z nielicznym gangiem liczącym kilkudziesięciu członków. Wraz z postępem w fabule oraz wykonywaniem zadań pobocznych, organizacja się powiększa, dając nam możliwość szczegółowego zarządzania jej charakterystyką oraz hierarchią. Aby maksymalizować swoje zyski, gracz może kupować lub przejmować rozlokowane po całej mapie budynki, które może zamieniać w przynoszące dochód biznesy.

Wszystkie wspomniane mechaniki łączą się w ogromnym, otwartym świecie, złożonym z zestawu zróżnicowanych map, które są odblokowywane wraz z postępem w fabule. Każde miejsce zostało zaprojektowane z ogromnym pietyzmem tak, aby bezproblemowo  sprzyjało wszystkim rodzajom rozgrywki. Od strzelanin i wyścigów, przez jazdę na deskorolce i eksplorację, aż po czyste zanurzanie się w imersyjnym świecie - każdą z tych czynności można zrobić niemalże wszędzie, a ich połączenie daje graczowi pełne Lexa experience.

FabułaEdytuj

Osobny artykuł: Fabuła Leksy

Ze wszystkich elementów gry, największym zmianom uległa jednak warstwa fabularna. O wiele większy nacisk postawiono na jej filmowość, barwne postacie oraz spójność przedstawionych w niej wydarzeń z otwartym światem. Są one przedstawione z perspektywy trzech grywalnych protagonistów, których wygląd, płeć, umiejętności oraz osobowość wybieramy sami, podobnie jak ich rdzenny gang. Na potrzeby tego artykułu założymy, że jest to Grove Street Families.

Johnson to Afroamerykanin powracający do swojego rodzinnego Los Santos po wojskowej służbie w Iraku. Spędził tam jedynie parę lat, lecz z dawnego, pociesznego gangstera pozostało praktycznie nic poza nazwiskiem. Pobyt na Bliskim Wschodzie nauczył go, że świat nie jest kolorowy, a rany odniesione w czasie walki nie odbiły się na nim tylko fizycznie. Patrzy na przebieg zdarzeń zawsze z racjonalnego punktu widzenia, a jego działania nigdy nie są oparte na uczuciach. Jest bardzo przywiązany do swojej rodziny oraz swoich przyjaciół. Irak nauczył go o wartości ludzkiego życia, co można zobaczyć w tym, jak bardzo przeciwstawia się popełnianiu morderstw i często stawia na pokojowe rozwiązywanie problemów.

Drugim protagonistą jest Clark. Johnson i jego brat, Drake spotykają go na ulicy i ratują go przed pewną śmiercią z rąk gangu 3rd Street Saints. Następnie, wcielają go do swojego gangu, będąc pod wrażeniem jego umiejętności w walce. Nie wiedzą jednak, że w rzeczywistości jest to gliniarz pod przykrywką, pracujący dla skorumpowanego oddziału złowrogiej organizacji Blume, mającej na celu zwalczanie organizacji przestępczych. Ma on za zadanie wniknąć w szeregi gangu, aby umożliwić wyniszczenie go od środka. Jego charakter bardzo różni się od pierwszego poznanego głównego bohatera. Dla Clarka liczy się sianie chaosu i dobra zabawa - często nadużywa on swoich przywilejów i bezpodstawnie zabija nawet niewinnych ludzi, bo tak mu się żywnie podoba. W przeciwieństwie do Johnsona, ten nie ma skrupułów w popełnianiu morderstw, co jest bez wątpienia jego ulubioną czynnością, zaraz po korzystaniu z dobrodziejstw używek.

Pomost pomiędzy dwoma zupełnie różniącymi się protagonistami stanowi włoski mafioso o nazwisku Banolli. Łączy on cynizm i socjopatię Clarka z dbałością o bliskich i rodzinę Johnsona. Jest typowym członkiem Leone Family, zdolnym do posunięcia się do drastycznych kroków, aby osiągnąć cel, a zarazem wiernym rodzinie oraz przyjaciołom. Nie zapomina szkód mu wyrządzonych i często się za nie mści w krwawy sposób. Wrażliwszą stronę często pokazuje w obecności bliskich, gdyż wówczas zamienia się z tak zwanego Zabójcy z Saint Mark's w dbałego o innych członka familii.

Historia trzech bohaterów zabiera ich w pełną przygód podróż dookoła świata w pogoni za ich wrogami i pieniądzem. Zapewnia dawkę emocji, mnóstwo zwrotów akcji, a także pełno trudnych wyborów moralnych do samego końca.

Gra wieloosobowaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Pełna lista dostępnych lokalizacji znajduje się tu

Więcej z Fandomu

Losowa wiki