FANDOM

GRA

Lexa

Producent: LeBron Games
Wydawca: LeBron Games
Silnik: L
Platformy: PC
Xbox 360
PlayStation 3
Xbox One
PlayStation 4
Data wydania: PC: 16 listopada 2004
X360: 22 listopada 2005
PS3: 11 listopada 2006
XOne: 22 listopada 2013
PS4: 15 listopada 2013
Dystrybucja: DVD (PC, Xbox 360)

Blu-ray (PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One)

Kategoria wiekowa: ESRB: M+
PEGI: 18
Protagoniści: De Santa, R i T
Czas akcji "dziś"
Lokalizacja: parę miast w USA

Lexa - komputerowa gra akcji osadzona zarówno w perspektywie trzeciej osoby (third-person shooter) jak i pierwszej osoby (first-person shooter) w ogromnym, otwartym świecie, wyprodukowane i wydane przez polską firmę LeBron Games. Jej początkowa nazwa brzmiała Grand Theft Auto V i miała się pojawić w 2003 roku (przed premierą GTA San Andreas). Jest częścią serii Grand Theft Auto, mimo tego, że różni się od niej znacznie większym naciskiem na dostosowywanie znajdujących się w niej elementów według myśli gracza. Pojawienie się gry na rynku było zwieńczeniem ok. dziewięcioletniego cyklu wydawniczego, mającego na celu stworzenie gry idealnej, która stanowi wzór dla innych gier studiów LeBron i Rockstar.

Gra działa na autorskim silniku LeBron Games, zatytułowanym L. Prace nad nim zaczęto już w roku 1994, ulepszano i modernizowano go aż do trafienia Lexa do tłoczni - dzięki temu L nie stanowi praktycznie żadnego wyzwania dla większości komputerów osobistych, w tym samym czasie będąc jednym z najlepiej wyglądających silników nawet dziś. Może być on modyfikowany w praktycznie dowolny sposób - umiejętności graficzne L nie mają granic, przez co LeBron Games co generację konsol wydaje kolejne modyfikacje Lexa, mające na celu podporządkowanie gry standardom graficznym. Najnowsza wersja, Lexa 2013 trafiła na PlayStation 4 i Xbox One jako tytuł startowy.

RozgrywkaEdytuj

Lexa zostało zaprojektowane tak, aby każdy element spotykany w poprzednich odsłonach serii Grand Theft Auto został w nim o wiele bardziej rozwinięty, wzorem innych gier autorstwa LeBron Games, takich jak Need For Speed: Underground 2 czy też Saints Row - gra, nad którą studio Volition Inc rozpoczęło pracę w 2003 roku. Mapa gry składa się z całych Stanów Zjednoczonych, wśród których możemy wyróżnić takie miasta jak Los Santos, San Fierro, Las Venturas, Liberty City, Vice City, Carcer City, Bayview, Olympic City (pochodzące z wydanych wcześniej gier LeBron i Rockstar) oraz Rockport, Palmont, Stilwater, Steelport (pochodzące z wydanych później gier tych studiów). Te cztery ostatnie pojawiły się kolejno w Need for Speed: Most Wanted, Need for Speed: Carbon oraz Saints Row 2 i Saints Row: The Third, a te dwa ostatnie wraz z wychodzącymi aktualizacjami modernizowano. Na przykład, w Lexa z 2004 roku Stilwater nie różni się niczym od tego z pierwszej części Saints Row, lecz z kolei w Lexa z aktualizacji 2010, pochodzi już z Saints Row 2. 

Gracz, w przeciwieństwie do poprzednich odsłon cyklu GTA ma teraz możliwość oglądania gry z perspektywy pierwszej osoby - na próżno szukać tutaj podobieństw do konkurencyjnej gry wydanej w tym samym dniu, Half-Life 2. Tryb mocno przypomina ten, jaki został użyty w grze Grand Theft Auto V z 2014 na PlayStation 4 i Xboxa One. Po świecie można poruszać się swobodnie, bez przymusu wykonywania misji w dowolny sposób - pieszo, skakając, pływając, samochodem, łodzią, samolotem, helikopterem, batyskafem, pionowzlotami, a nawet statkiem UFO czy plecakiem odrzutowym. Ważnym elementem gry jest także telefon komórkowy (w Lexa z 2013 zamieniono go na smartfon), dzięki któremu gracz może odbierać misje, rozmawiać i umawiać się na spotkania z postaciami z gry, grać w gry, a w kolejnych wersjach także przeglądać internet, np. w celu kupna pojazdów.

Dopracowano także HUD (Heads-Up Display) oraz wyświetlane na nim informacje. Teraz, nie ma już żadnego paska życia - w zamian, zdrowie odzwierciedlane jest przez plamy krwi wyświetlane na ekranie - im bardziej ekran jest zaczerwieniony, tym bliżej nam do śmierci. Po jakimś czasie, zdrowie zacznie się regenerować, co można przyspieszyć kupując ulepszenia. Pod mapą znajdują się teraz dwa nowe paski, które odzwierciedlają poziom poszukiwań. Jeden pasek poświęcony jest policji. Nowością jest poziom poszukiwań gangów, któremu poświęcono drugi pasek. Jest 6. poziomów poszukiwań, na pasku odzwierciedlanych za pomocą kropek - aby uzyskać jedną, trzeba pasek zapełnić - wówczas kropka się wyświetli, a pasek zrestartuje. Większość przestępstw, o ile nie została wykonana na oczach policji, jest warta wypełnienia ok. 1/6 paska. Gdy zyskamy pierwszy poziom, wskaźnik poziomu poszukiwań zacznie migać na czerwono i niebiesko (policja), fioletowo (gang Ballas), żółto (Vagos), turkusowo (Aztecas) i tak dalej. Po tym, jak znikniemy z oczu ścigającego nas oddziału, kolor zmieni się na biały i zacznie się wytracać. Na minimapie będziemy mogli zobaczyć ikonki policjantów lub gangsterów i ich pole widzenia. Jeśli jednak znowu nas zobaczą, nie zaczną nas ścigać - zrobią to dopiero wtedy, kiedy popełnimy jakieś przestępstwo na ich oczach. Wówczas, nasz poziom poszukiwań zostanie przywrócony.

FabułaEdytuj

Fabuła gry skupia się wokół trzech nienazwanych protagonistów, których gracz sam tworzy. Opcji jest bez liku - możemy stworzyć starzejącego się, obleśnego grubasa lub też młodą i szczupłą kobietę. Z nieznanych przyczyn w plikach gry wszędzie figurują jako M, R i T. We wszystkich menu nazywają się tak, jak gracz ich nazwał na początku gry. 

Akcja gry rozpoczyna się w fikcyjnym stanie North Yankton 15 lat przed właściwą akcją gry, gdzie M i T dokonują napadu na pobliski bank wraz ze swoim przyjacielem, Bradleyem Sniderem.  Udaje im się uciec do samochodu do ucieczki, policja rusza za nimi w pościg, który kończy się na zderzeniu z pociągiem. Cudem, wszyscy trzej przeżywają, jednak wpadają w zasadzkę, w której Bradley zostaje zabity, a M postrzelono. T ucieka. Potem widać "pogrzeb" M. Po chwili, protagonistę widać za drzewem co daje nam do zrozumienia, że upozorował własną śmierć. Następnie okazuje się, że całe zjawisko zostało ukartowane przez M, który zawarł umowę z FIB (odpowiednik FBI), dzięki której zostanie objęty programem ochrony świadków i zmieni swoje nazwisko na "De Santa". Akcja przeniesie się do miasta Los Santos w czasach współczesnych - De Santa jest teraz głową rodziny i rodzicem dwóch dziewiętnastoletnich bliźniaków - Jimmy'ego i Tracey, którzy nawzajem się nienawidzą. M poznaje tam także pierwszego grywalnego protagonistę - R. Jest to członek/członkinia Grove Street Families, mocno przypominający/a Rydera z GTA San Andreas (istnieje teoria, że to właśnie od niego wziął się pseudonim "R") - jest typem kogoś ciągle jarającego, wyluzowanego i niewykształconego. Jego najlepszym przyjacielem jest jego znajomy z dzielni Lamar. Ma też kilku innych przyjaciół, dla których na samym początku gry wykonuje parę zadań. R i De Santa przypadli sobie do gustu - gdy M nakrywa swojego męża/żonę na zdradzie z innym mężczyzną, niszczy jego dom na wzgórzach w Vinewood. Jak się potem okazuje - nie był to jego dom. Należał on do bossa włoskiej mafii, Salvatore'a Leone'a, który przeżył postrzał w roku 2001 w Liberty City. Ten zleca De Sancie wykonanie kilku zadań oraz odrobienie strat. W związku z tym dokonuje napadu na pobliskiego jubilera - zauważa to jego dawny kumpel T, żyjący na pustyni w San Andreas. Po kilku misjach na wsi w końcu się spotykają i razem w trójkę udają się w podróż po całych Stanach Zjednoczonych, która ma aż 11 różnych alternatywnych zakończeń.

Produkcja i wydanieEdytuj

Prace nad Lexa rozpoczęto już w roku 1995, kiedy opracowywano wciąż demo nadchodzącej gry DMA Design zatytułowanej Grand Theft Auto. DMA zleciło wtedy malutkiej wówczas, polskiej firmie LeBron Games, opracowywującej już od roku swój autorski silnik zatytułowany L zwyczajne odtworzenie produktu szkockiej firmy w trójwymiarze. Takie przynajmniej założenie było na początku. Jednak, prace się przeciągały - silnik wciąż nie był gotowy, a gdy GTA 1 trafiło do sprzedaży, jego odpowiednik w 3D nie był gotowy nawet w 25%. W związku z tym, DMA zmieniło nieco swoje zdanie - od teraz, LeBron Games zacznie opracowywać produkt bliźniaczy, ale nie identyczny do serii Grand Theft Auto. Będzie się on różnił od pierwowzoru o wiele lepszą grafiką oraz większą ilością możliwości w ogromnym, otwartym świecie. Jednym słowem - żądali od LeBron Games gry po prostu idealnej. Po bardzo długich negocjacjach w końcu obie strony doszły do porozumienia - LeBron Games podejmie się próby stworzenia gry idealnej, jakiej DMA żądało, ale nie zrobi tego wcześniej niż w roku 2003. Ostatecznie, kolejna odsłona gry Grand Theft Auto, zatytułowana Grand Theft Auto V nie pojawiła się w roku 2003. Twórcy znowu zmienili nazwę na Lexa i ponownie dokonali szeregu zmian. Lexa, gra akcji o przepięknej grafice porównywalnej do tej z Far Cry czy Half-Life 2 osadzona w ogromnym, otwartym świecie pojawiła się w sklepach 16 listopada 2004 roku. Produkcja gry pochłonęła 165 milionów dolarów zarówno, a na promocję wydano 85 milionów zarówno od LeBron, jak i Rockstar Games. Przez to, Lexa jest drugą najdroższą grą w historii, ustępując tylko jednej grze - Grand Theft Auto V.

Odbiór gryEdytuj

Lexa zostało niesamowicie przyjęte przez krytyków. Średnia ocen w serwisie Metacritic na wszystkich platformach wynosi 98/100. Recenzenci chwalili śliczną grafikę, świetną fizykę, genialną optymalizację, ogromny otwarty świat, mnóstwo możliwości, świetny model strzelania, mnóstwo pojazdów, świetny tuning, mnóstwo posiadłości, liczne ciuchy i możliwość ich dostosowywania, zróżnicowane lokalizacje i dobry model jazdy. IGN wystawiło grze ocenę 10/10, jako drugiej grze w swojej historii (pierwszą był Soul Calibur). Oto lista ocen wystawionych dla Lexa:

Gamespot: 10/10

Gry-online: 10/10

GameRankings: 99,23%

Edge: 10/10

Maximum PC: 11/10

PC Gamer: 99%

Metacritic: 98/10

Wymagania sprzętoweEdytuj

Lexa oryginalnaEdytuj

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows 2000 SP1/Windows XP SP1
  • Procesor: ???
  • Pamięć RAM: 128MB
  • Karta graficzna: 32MB
  • Miejsce na dysku: 9GB

Rekomendowane:

  • Procesor: ???
  • Pamięć RAM: 256MB
  • Karta graficzna: 64MB
  • Miejsce na dysku: 9GB

Lexa 2005 (wydane na PC 24 lipca 2007)Edytuj

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows XP SP3/Windows Vista SP1
  • Procesor: ???
  • Pamięć RAM: 768MB
  • Karta graficzna: 128MB
  • Miejsce na dysku: 12GB

Rekomendowane:

  • Procesor: ???
  • Pamięć RAM: 1,5GB
  • Karta graficzna: 256MB
  • Miejsce na dysku: 12GB

Lexa 2013 (wydane na PC 19 maja 2015)Edytuj

Minimalne:

  • System operacyjny: Windows XP/Vista/7/8.1 (32/64-bit)
  • Procesor: Intel Pentium E2160 @ 1,8 GHz lub odpowiednik AMD
  • Pamięć RAM: 2GB
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce 8600 GT (512 MB RAM) / AMD Radeon HD 3400 (512 MB RAM)
  • Miejsce na dysku: 30GB

Rekomendowane:

  • System operacyjny: Windows 8.1/7/Vista (64 bit)
  • Procesor: Intel Core i5 3470 @ 3,2 GHz lub odpowiednik AMD
  • Pamięć RAM: 6GB
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 2GB / AMD HD7870 2GB
  • Miejsce na dysku: 30GB

Więcej z Fandomu

Losowa wiki